Nu lanseras Space – en destination för digital kultur

Publicerad

Space, ett modernt digitalt kulturcenter och Europas största permanenta e-sport- och gaming-arena, kommer att slå upp portarna i den femte Hötorgsskrapan på Sergels torg under 2021. Space är ett nytt och unikt koncept som kombinerar gaming, musik och content creation, de viktigaste delarna av den digitala kulturen, under ett tak.

Space Stockholm kommer att vara den givna mötesplatsen för den digitala generationen. Space är destinationen du besöker för att spela dina favoritspel på ultra-moderna gaming-stationer, uppleva musik i live-arenan, umgås med vänner, besöka events, producera musik, podcasts eller video.

Space kommer att engagera människor genom underhållnings-upplevelser, där alla kan utvecklas, fördjupa sina kunskaper och känna gemenskap. Den digitala utvecklingen har medfört fantastiska fördelar där människor kan bygga nätverk över hela världen. För vissa är det lätt att skapa kontakt, men andra menar att livet blivit mer isolerat.

“Space strävar efter att inspirera och lyfta communities, att motivera nästa generation. Vi vill skapa en plats för digital kultur som kopplar samman människor, en värld där alla kan få utlopp för sin kreativitet och känna en starkare känsla av tillhörighet,” säger Gustav Käll, VD och medgrundare.

Destinationen kommer att bestå av en arena, ett gaming-center, produktions-studios, restauranger, kaféer och ett gym. Den spektakulära arenan för hundratals besökare är ett viktigt inslag i Space-konceptet. Syftet med arenan är att möjliggöra högprofilerade evenemang inom bland annat musik och gaming som liveframträdanden, e-sportturneringar och konferenser. Stockholm får nu en ny eftertraktad central livescen som främjar det kulturella flödet och möjliggör musik- och kulturupplevelser.

Musik, gaming och skapande av innehåll är de tre distinkta pelarna som lägger grunden för verksamheten. Även co-working kommer att vara en del av konceptet över tid, där uppstartsbolag kommer kunna utveckla relaterade affärsmodeller i närhet av målgruppen.

Gaming; en spännande gaming-destination som omdefinierar spelupplevelsen genom en öppen och varierad miljö och med den främsta hårdvaran. Space möjliggör en upplevelse utöver det vanliga för både nöjes- och tävlingsinriktade spelare med över 500 fullt utrustade spelstationer, vilket gör centret till en av världens största permanenta gaming-platser.

Musik; en unik och omfattande musikupplevelse för fans och kreatörer som inkluderar liveframträdanden i arenan, pop up-spelningar och studio sessions. Produktions-workshops och audio engineering-utbildningar gör Space till en plats för lärande och utveckling – en naturlig mötesplats för såväl etablerade som aspirerande artister.

Content Creation; musik-, podcast- och video-studios för innehållsskapande, Space kommer att vara den naturliga mötesplatsen med fullskaliga produktionsmöjligheter för de som skapar innehåll, influencers och e-sport-ambassadörer.

Space grundades av Gustav Käll, Per Sundin och Lars Blomberg, veteraner med många års erfarenhet inom spel-, musik- och medieindustrin. Huvudägare är Pop House Sweden, där Björn Ulvaeus och Conni Jonsson är majoritetsägare.

Platsen är en av de mest kända landmärkena i Sverige, 5:e Hötorgshuset. AMF Fastigheter, ett av Sveriges största fastighetsbolag, äger och utvecklar fastigheten. De arbetar för att Sergels torg ska vara en trivsam plats där människor vill vara. Totalt kommer Space att omfatta cirka 7,500 kvadratmeter. “Vi är glada och stolta över att Space blir en del av 5:e Hötorgshuset. Sergels torg är en naturlig mötesplats för kultur- och samhällsengagemang. Denna satsning bidrar till platsens utveckling och skapar liv och rörelse under fler av dygnets timmar”, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

”Sverige har en lång historik som ledare inom teknik- och musik-innovationer och tillhandahåller en livlig scen för nästa generation. Space kommer att vara en mötesplats som påverkar kultur och samhälle i stort, en plats där idéer, attityder och kreativitet kan kollidera i en förenande kraft som kan förändra status quo och påverka morgondagen för kommande generationer,” säger Per Sundin, VD Pop House och medgrundare av Space.

Om Space

Space är ett digitalt kulturcenter som öppnar under 2021. Det unika konceptet kombinerar gaming, musik och innehållsskapande, de viktigaste delarna av den digitala kulturen, på ett och samma ställe. Space syftar till att skapa en miljö som gör det möjligt för människor att mötas, samarbeta och skapa communities – som påverkar ungdomar, kulturen och samhället i stort. www.space.cc

Kontakt

press@spacestockholm.cc

Om Pop House

Pop House grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson 2014 med en vision av att bygga en nöjesdestination i världsklass på Djurgården i Stockholm, samt att skapa kulturella upplevelser för en bred publik i Sverige och resten av världen. Företagsgruppen äger och driver ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken och Space.

Om AMF Fastigheter

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 36 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 72 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se